Najlepšia fotografia je tá, ktorú som nikdy neurobil 

Tibor Huszár – fotograf
(1952 – 2013)


Fotografie:
Peter Procházka (portrét s fotoaparátom,
Matúš Zajac (foto na pozadí)

Tibor Huszár (1952 – 2013) bol významný slovenský fotograf, ktorý absolvoval Katedru fotografie na pražskej FAMU pod vedením profesora Jána Šmoka. Už pred štúdiom a počas neho pracoval ako fotograf pre rôzne časopisy a médiá. Preslávil sa aj dokumentovaním divadelného života, za čo získal ocenenie na Svetovom trienále divadelnej fotografie v Novom Sade v roku 1983.

Na začiatku deväťdesiatych rokov sa presťahoval do New Yorku, kde pôsobil ako nezávislý fotograf a pedagóg. V tomto období vydal niekoľko významných publikácií, ako „Cigáni“ (1993), „Portréty“ (1995), „Koloman Sokol“ (1998) a „Portréty“ (2000).

Jeho fotografická tvorba je známa predovšetkým čiernobielymi snímkami s výraznými kontrastmi a citlivým prístupom k portrétovaniu ľudí. Huszár sa zameriaval na sociálne témy a zachytával ľudí z okrajových skupín spoločnosti, najmä Rómov, pričom jeho diela vynikali empatiou a hlbokým ľudským rozmerom. Medzi jeho najznámejšie projekty patrí séria „Cigáni,“ ktorá dokumentuje život rómskej komunity v strednej Európe a získala medzinárodné uznanie.

Na sklonku života sa vrátil na Slovensko, kde žil a pôsobil v Senci. Venoval sa pedagogickej činnosti a viedol fotografický ateliér študentov na Fakulte masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Jeho tvorba zanechala výraznú stopu v slovenskej fotografii, pričom naďalej inšpiruje novú generáciu fotografov.